Risebu

Speiderhytta til 6. Drammen MS i Norges speiderforbund

Risebu • Foto: Berit Roll Elgsaas

Risebu speiderhytte ligger på Risdalsåsen, mellom Fjell og Konnerud, i Austadmarka naturreservat. Reservatet har en variert vegetasjon med innslag av kalkbarskog. Det er flere rødlista plantearter her, som f.eks. solblom, rødflangre, skavgras, snau vaniljerot og furuvintergrønn. At hytta ligger i et naturreservat gir oss en ekstra dimensjon i ansvaret for å ta vare på naturen.

Risebu er hytta til 6. Drammen MS. Speidergruppa tilhører Metodistkirkens speiderkorps, et av de fem speiderkorpsene i Norges speiderforbund. Speiderhytta ble innviet i 1978.

Veibeskrivelse

Til Risebu speiderhytte kan du gå opp enten fra Fjell, via Hellashytta og Risdalstårnet, eller fra Konnerud, via Dunkedalen. Hvis du tar buss, kan du gå opp den ene veien og ned den andre, så slipper du å gå frem og tilbake samme vei.

Fra Fjell

Ta buss nummer 3 fra Drammen sentrum til Fjell, gå av på endestasjonen. Derfra går du opp forbi Galterud skole og følger skiltene videre mot Hellashytta. Du finner busstidene på Brakar.no.

Har du bil, kan du parkere på Trollstien parkeringsplass bak Galterud skole. Det er skiltet mot Hellashytta fra Austadveien.

Når du har kommet til Hellashytta, fortsetter du videre til Risdalstårnet. (Det er vel verdt å ta turen opp i tårnet og nyte utsikten!) Ved Risdalstårnet skal du videre mot sørvest, i forbindelse med Åpen speiderhytte setter vi opp skilt som viser deg retningen.

Fra Konnerud

Ta buss nummer 22 fra Drammen busstasjon til Konnerud/Svingen, gå av på stoppestedet Haldenlia. Derfra krysser du Jarlsbergsveien og går innover Rådyrkroken. Du finner busstidene på Brakar.no.

Har du bil, finnes det en mindre parkeringsplass i Rådyrkroken.

Fra Rådyrkroken gå du videre på Skjeldrumtråkket. Like etter at du har gått over ei bro (over bekken fra Dunkedalen), tar du opp til venstre og følger stien oppover gjennom et hogstfelt. I forbindelse med Åpen speiderhytte setter vi opp skilt der du tar av fra Skjeldrumtråkket og ved stien i Dunkedalen der du skal ta av og gå den siste biten opp Suselia til Risebu.