Vennervollen

Speiderhytta til 1. Slattum speidergruppe i Norges speiderforbund

Foto: Marte Stav Nilsen

Speiderhytta Vennervollen ligger syd-vest for Vennervann i Lillomarka i Nittedal. Plassen har lang historie og hytta likeså. I 1890 ble det bygget et jaktslott på Vennervollen. Under krigen ble det blant annet avholdt illegale skirenn her. I 1953 brant Jaktslottet ned, men det gamle vedskjulet og stallen ble i flere år benyttet av tømmerarbeidere som hytte og hvileplass. Senere har hytta blitt ombygget noe, og benyttes nå av speiderne i 1. Slattum speidergruppe.

Hytta har enkel standard med kjøkken, oppholdsrom med fire soveplasser samt soveplasser på hems. Det er planlagt utbedringer for å heve standarden på hytta. Blant annet skal det monteres solcelleanlegg og gjøres annet vedlikehold i tiden framover. Vollen utenfor hytta er godt egnet for telting. I Vennervann kan man bade og fiske, og området rundt byr på fint turterreng med kort vei til markastuene Sørskogen og Lilloseter.

Veibeskrivelse:

Fra Nittedal kan man starte turen flere steder, men det enkleste er utfartsparkeringen Sagtomta på Kjul (Lillomarka parkeringsplass). Denne er skiltet fra riksvei 4. Her følger man skogsbilveien mot Sørskogen (ca. 3,5 km). I krysset rett nedenfor Sørskogen tar man til venstre og følger skogsbilveien videre sydover langs vestsiden av Kjulstjern. Denne følger man ca. 1 km til snuplassen i enden, også kalt Jonsenes hvile. Herfra går man ca. 1 km videre på blåmerket sti retning Solemskogen og Sandermosen til man kommer til Vennervann. I sydenden av vannet krysser man bekken og tar av der det er skiltet mot Sørlandshytta.

Det er også fint å starte turen fra Slattum skole og Bjønndalen skianlegg i Nittedal. Buss nummer 390 fra Oslo bussterminal stopper like ved Slattum skole. Fra Oslosiden kan man gå fra blant annet Grorud, Ammerud, Solemskogen og Sandermosen.